Breakdance (BBoy)

  • Locatie Sala mijlocie
  • Durata 1 ora
Nivel de dificultate
  • Scazut
  • Mediu
  • Dificil

Este un stil de dans de strada cunoscut, care s-a format si s-a dezvoltat ca parte a culturii hip-hop, in randul tineretului afro-american, iar mai tarziu si in randul tinerilor hispanici din New York.

Dansul este format din patru elementele principale: jocul de picioare (toprock), schemele la sol (downrock), elementele de forta (power moves) si freez-urile/suicide-urile. Este dansat atat pe hip-hop, cat si pe alte genuri muzicale care sunt adesea remixate pentru a prelungi break-urile muzicale.

Elementele breaking-ului pot fi observate si in alte culturi, anterioare anilor 1980, insa breaking-ul s-a dezvoltat ca un stil de dans de strada numai in anii 1980. DJ-ii de colt de strada au izolat sectiunile de tobe (sau “break-urile”) ale discurilor de dans, creand loop-uri. Acest lucru a asigurat o baza ritmica corespunzatoare pentru improvizare si mixaj, permitand dansatorilor sa-si etaleze abilitatile in timpul break-ului. Intr-o astfel de prezentare a rutinelor de dans, desfasurata in ture, partea castigatoare a fost determinata de dansatorul (dansatorii) care au reusit sa depaseasca performanta celorlalti prin prezentarea unei serii de miscari mai complicate si inovatoare, respectand, in acelasi timp, beat-urile specifice ale break-ului.

Practicantul acestui dans se numeste b-boy, b-girl sau breaker. Acesti dansatori participa adesea la batalii, competitii de dans formale sau informale intre doi indivizi sau doua trupe. Desi termenul de “breakdance” este frecvent utilizat, “b-boying” si “breaking” sunt termenii originali utilizati pentru a se referi la acest dans. Acesti termeni sunt preferati si de majoritatea initiatorilor acestei forme artistice, precum si de cei mai cunoscuti practicanti.

Termenul de “breakdancing” este, de asemenea, problematic, deoarece a devenit un termen general vag, care cuprinde in mod incorect si dansurile popping, locking, si electric boogaloo. Popping-ul, locking-ul, si electric boogaloo nu sunt stiluri de “breakdance”. Acestea sunt stiluri de funk, care s-au dezvoltat separat de breaking, in California.

Exista patru elemente principale, care formeaza breaking-ul. Printre acestea se numara jocul de picioare (toprock), schemele la sol (downrock), elementele de forta (power moves) si freez-urile/suicide-urile.

Toprock
In general, se refera la orice combinatie de pasi, executati din stand in picioare. Acesta este, in primul rand o prezentare initiala a stilului personal, insa dansatorii efectueaza adesea tranzitii de la alte aspecte de breaking la toprock si inapoi. Toprock-ul cuprinde o varietate de pasi care pot fi variati, la randul lor, in functie de expresia dansatorului (de ex. agresiv, entuziasmat, calm). Definitia termenului de toprock ne permite un grad mare de libertate: atat timp cat dansatorii mentin puritatea, forma si atitudinea de b-boy, teoretic orice poate fi toprock.

Downrock
Este utilizat pentru a descrie orice miscare efectuata pe sol, cand dansatorul este sprijinit pe maini si pe picioare. Downrock-ul cuprinde miscari precum fundamentalul 6-step, si variantele acestuia, cum ar fi 3-step sau alti pasi mai mici, care aduc un plus de stil. Miscarile de baza ale downrock-ului se efectueaza in intregime pe picioare si pe maini, insa multe variante complexe pot implica si genunchii, atunci cand membrele dansatorului sunt incrucisate intre ele.

Elementele de forta
Sunt miscari acrobatice care necesita impuls, viteza, rezistenta, forta, si control, pentru a putea fi executate. Breaker-ul este sustinut, in general, de partea superioara a corpului, in timp ce restul corpul sau creeaza un impuls circular. Exemple notabile sunt moara de vant, swipe-ul, si rotirea pe cap.

Freeze-urile
Sunt pozitii cu stil, dintre care cele mai dificile presupun ca breaker-ul sa isi suspende corpul utilizand forta partii superioare a corpului. Acestea sunt folosite pentru a evidentia beat-urile puternice din muzica, si adesea semnalizeaza sfarsitul programului unui b-boy. Freeze-urile pot fi conectate, legate, caz in care breakerii trec din freeze in freeze pe ritmul muzicii, pentru a-si demonstra muzicalitatea si rezistenta fizica.

Sinuciderile
La fel ca freeze-urile, sunt folosite pentru a accentua un ritm puternic in muzica si a semnala sfarsitul unei rutine. Spre deosebire de freeze-uri, suicide-urile atrag atentia asupra procesului de cadere sau a pierderii controlului, in timp ce freeze-urile atrag atentia asupra pozitiei finale controlate. Breakerii mimeaza ca isi pierd controlul si cad pe spate, pe stomac, etc. Cu cat mai dureroasa pare sinuciderea, cu atat este mai impresionanta, insa breakerii o executa astfel incat sa reduca cat mai mult durerea.

B-Boy
Un b-boy (sau break-boy) este un dansator de sex masculin, care practica breaking sau b-boying, stilul de dans hip-hop acrobatic cunoscut sub numele de “breakdancing”.

B-Girl
B-girl se refera la o practicanta de sex feminin a breakdance-ului, iar breaker este un termen neutru din punctual de vedere al sexului dansatorilor.

Muzica Break
Selectia muzicala pentru breaking nu se limiteaza la muzica hip-hop, atat timp cat conditiile referitoare la tempo si la ritmul de baza sunt indeplinite. Breaking-ul poate fi adaptat foarte usor la diferite genuri muzicale cu ajutorul remixurilor. Melodiile originale, care a popularizat aceasta forma de dans imprumuta foarte multe elemente de la genuri progresive ale muzicii jazz, soul, funk, electro si disco. Caracteristica cea mai comuna a muzicii b-boy se afla in break-urile muzicale, sau in compilatiile formate din sectiunile luate din diferite piese, care sunt apoi repetate si legate de catre DJ. Ritmul, in general, variaza intre 110 si 135 de batai pe minut, cu cel de-al saisprezecelea si cel de-al patrulea beat amestecat. Istoria il considera pe DJ Kool Herc inventatorul acestui concept.

Breakbeat-ul
Este un termen folosit pentru a descrie mai multe sub-genuri ale muzicii electronice, caracterizate, de obicei, prin utilizarea unui ritm de baza neuniform de 4 / 4 (spre deosebire de ritmul constant al muzicii house). La sfarsitul anilor 1970 si la inceputul anilor 1980, DJ-ii hip-hop (incepand cu DJ Kool Herc) au inceput sa utilizeze mai multe break-uri.

Cunoaste-ti Instructorii

Cursuri pentru copii

Clasa de balet

Informatii recente